Itt vagy: Önkormányzat Előterjesztések 2011. május 27. 02. A költségcsökkentési és bevétel növelési intézkedési terv elfogadása
Barcs Város Önkormányzata
P o l g á r m e s t e r é t ő l
7570 Barcs, Bajcsy-Zs. u. 46.
Pf.: 62. Tel: 82/565-960
……….. sz. napirend
a költségcsökkentési és bevétel növelési intézkedési terv elfogadásáról
Készült: Barcs Város Képviselő-testülete
2011. május 27-i rendkívüli ülésére
Barcs Város Önkormányzata anyagi, gazdasági, szolgáltatási helyzetének állapotfelmérése tárgyában az Önkormányzat Képviselő-testülete felhatalmazása alapján a Polgármester Igazságügyi Szakértői Megbízási Szerződést írt alá 2011. január 12-én, melyben a feladat elvégzésével a C.C. Audit Könyvvizsgáló Kft-t, azon belül dr. Szebellédi István igazságügyi-, adó-, járulék és könyvszakértőt költségvetési minősítésű, kamarai tag könyvvizsgálót bízta meg.
Barcs Város Önkormányzata a „Barcs 2019” és a „Barcs 2020” kötvények tőkefizetését 2 évvel prolongáltatni kívánja. A számlavezető OTP Bank Nyrt.-nek csak abban az esetben elfogadható a jelenlegi finanszírozási struktúra bármilyen átalakítása, ha az Önkormányzat a Képviselő-testület által határozatokkal megtámogatott Intézkedési Tervet fogad el, amely számszerűsíthetően alátámasztja a kötelezettségvállalások megtérülését. Az intézkedési tervet a C.C. Audit Könyvvizsgáló Kft. vizsgálati anyaga és az OTP Bank elvárásai alapján elkészítettük, mely az előterjesztés mellékletét képezi.
Kérem a Tisztelt Képviselő-testületet, hogy az intézkedési tervet az előterjesztés melléklete szerint elfogadni szíveskedjék.
Barcs, 2011. május 23.
Karvalics Ottó
Határozati javaslat:
Barcs Város Önkormányzata Képviselő-testülete az előterjesztés melléklete szerinti tartalommal elfogadja Barcs Város Önkormányzata költségcsökkentési és bevétel növelési intézkedési tervét.
Határidő: azonnal, illetve értelem szerint
Felelős: Karvalics Ottó polgármester
A határozati javaslatot törvényességi szempontból felülvizsgáltam.
Barcs, 2011. május 23.
Balázsné dr. Vástyán Krisztina
címzetes főjegyző
OTP Bank Nyrt.
K a p o s v á r Tárgy: Költségcsökkentési és bevétel növelési intézkedési terv
Tisztelt Cím!
Jelenleg az Önkormányzat lejáró folyószámla hitelét és esedékes kötvény visszavásárlási kötelezettségét az OTP Bank 2 hónapra prolongálta 2011. június 15-ig.
Az OTP Bank számára 2011. május 20-ig az Önkormányzatnak le kell tennie az Intézkedési Tervet, amely számszerűsítve tartalmazza a bevételek növelését, valamint a kiadások csökkentését.
A megtakarítási, valamint bevétel növelési lehetőségek vizsgálatánál Barcs Város Önkormányzata Képviselő-testületének kiemelt figyelemmel kellett lenni az alábbiakra:
Intézményrendszer átalakítása:
Barcsi Nevelési és Oktatási Intézmények (BNI):
BNI Bölcsőde:
2011. augusztus 1-től heti 40 óra munkaidő csökkentés, a nyitvatartási idő 12 óráról történő 10 órára csökkentése: évente 1.524 eFt. A beíratott gyermeklétszám függvényében maximum plusz 40 óra megtakarítás érhető el. Az eddig végrehajtott létszámleépítésből 2012-től 2.655 eFt megtakarítás realizálódik.
BNI Bölcsőde várható megtakarítása 2012. évben: 4.179 eFt.
BNI Városi Óvodák:
2011. augusztus 1-től az I. számú tagóvoda megszüntetését tervezzük. Az óvodai csoportok számát 15-ről 14-re csökkentjük. 2012. szeptember 1-től várhatóan az óvodai csoportok száma 13-ra csökken. A 2011. évi várható megtakarítás csak a dologi kiadásokból jelentkezik cca. 1.000 eFt. A 2012. évtől két óvónő + egy dajka létszámleépítéséből adódóan 7.662 eFt megtakarítás realizálódik. A dologi kiadásokból várhatóan cca. 2.000 eFt költségcsökkenés várható.
2011. szeptember 1-től szándékunkban áll meghirdetni az óvodai ellátás tevékenységprivatizációját 1 óvodára vonatkozóan az alábbiak szerint:
BNI Városi Óvodák összes várható megtakarítása 2012. évben: 17.862 eFt.
BNI Általános Iskolák:
A két általános iskolát az Igazságügyi Szakértő javaslata ellenére 2011-ben nem vonjuk össze, mivel a vizsgálati anyagban meghatározott osztálylétszámokat így is biztosítani tudjuk a 2011/12-es tanévtől. Azonban a 2012-13-as tanév előtt a beiratkozott gyermekek létszámától függően ismét napirendre tűzzük a két iskola összevonását. A szakértői anyagnak megfelelően engedélyezzük az osztályok létszámát. Az eddig meghozott döntések eredményeként a BNI Arany János és Deák Ferenc Általános Iskolában 6 fő pedagógus álláshely megszűntetésére került sor, melynek megtakarítási vonzata 2012. január 1-től 10.894 eFt.
BNI Általános Iskolák összes várható megtakarítása 2012. évben: 10.894 eFt.
BNI Széchényi Ferenc Gimnázium, Szakképző Iskola és Kollégium:
A vizsgálati anyag javaslatot tett arra, hogy a gimnáziumot és a szakképző iskolát szervezetileg válasszuk szét, mely 2011. augusztus 1-től megtörténik. A szakképző iskola ezáltal az eddiginél több szakképzési hozzájárulást fogadhat, mely az önkormányzati támogatás mértékét csökkentheti. Ennek nagyságrendjét jelenleg nem tudjuk megbecsülni. A szakiskolánál a javasolt 7 fő pedagógus alkalmazását nem tervezzük, költségmegtakarítási okokból.
BNI Széchényi Ferenc Gimnázium, Szakképző Iskola és Kollégium várható bevétel növekedése 2012. évtől: cca. 15.000 eFt.
BNI Vikár Béla Alapfokú Művészetoktatási Intézmény:
Az eddig megtett létszámleépítés hatásaként 2012-től 3.583 eFt megtakarítás lesz. 2011. szeptember 1-től térítési díjat emelünk a zeneművészeti ágon. Ezáltal várhatóan a tanulólétszám csökkeni fog az intézmény saját bevétele cca. 1.000 eFt-tal növekszik. A tanulólétszám csökkenéssel párhuzamosan két fő pedagógus álláshely feleslegessé válik, az ebből származó megtakarítás 2012-től 4.877 eFt. Ugyancsak a gyermeklétszám csökkenés miatt heti 44 óra óraszámcsökkenés következik, melynek éves vonzata 2012-től 2.534 eFt.
2012. szeptember 1-től tervezzük az alapfokú művészetoktatási tevékenységprivatizációját, melyből a jelenlegi önkormányzati támogatás mértéke 22.000 eFt megtakarítás várható éves szinten.
BNI Vikár Béla Alapfokú Művészetoktatási Intézmény összes várható megtakarítása 2012. évben: 17.494 eFt. A teljes megtakarítás 2013. évtől várható, amely: 33.994 eFt.
BNI Egységes Pedagógiai Szakszolgálat:
A szakértő a szakszolgálat működését a jelenlegi szinten javasolja továbbra is fenntartani, figyelemmel a kötelezően ellátandó feladat jellegre.
A fent leírtakat nagymértékben befolyásolja a 2012. szeptember 1-től hatályba lépő új Közoktatási Törvény szabályozásainak változása a pedagógusok kötelező óraszámának emelésére és a közoktatási intézmények finanszírozásának megváltoztatására vonatkozóan. Ennek hatása csak a törvény elfogadását követően számítható ki.
Szivárvány EGYMI:
A fenti intézményt a szakértő gyógypedagógia elnevezéssel szerepelteti az anyagban. A 2011. évi intézményi költségvetése elfogadásáig 21.771 eFt megtakarítást ért el, mivel a vizsgálati anyag az önkormányzati költségvetés elfogadása előtti adatokkal számolt. Ehhez képest várta el a szakértő a 21.000 eFt-os megtakarítást, ez már a 2011. évi költségvetés elfogadásával realizálódott.
Dráva Múzeum:
A vizsgálati anyag javasolja a Dráva Múzeum megyei fenntartásba történő átadását, mivel nem kötelező önkormányzati feladatot lát el. Barcs Város Önkormányzata Képviselő-testülete kezdeményezte ezt a Somogy Megyei Közgyűlésnél, mely erre azt a választ adta, hogy a múzeumi feladatot 2012. január 1-től visszaveszi, ám az intézmény működtetését és a munkáltatói intézkedéseket nem vállalja, mert saját intézményhálózata útján fogja ellátni ezt a feladatot. Önkormányzatunk azt tervezi, hogy muzeális kiállító hellyé minősítteti vissza ezt az intézményt. Mivel a dátumokkal és a megmaradó két dolgozó személyével nem vagyunk tisztában, ezért a várható megtakarítást becsülni is csak nagyvonalakban tudjuk, tekintettel a felmentési időkre és a kifizetendő végkielégítések összegére.
Dráva Múzeum összes várható megtakarítása 2012. évben: min. 5.000 eFt.
„Barcs Város” Befektető-, Beruházó Kft:
Végelszámolása amennyiben az Önkormányzat az idei évben további intézmény-átalakítások során feladatot részére nem talál (strand, strandétterem működtetése, Városgazdálkodás kiszervezése).
2012. évben egyszeri bevétel: cca. 2.000 eFt.
BARCSTEX Szociális Foglalkoztató Nonprofit Kft.
2011. évtől kezdődően az önkormányzat által adott támogatás összege 6.000 eFt, mely összeg 6.000 eFt-tal kevesebb a 2010. évben nyújtott támogatásnál.
BARCSTEX Szociális Foglalkoztató Nonprofit Kft. tényleges megtakarítása 2011.-től: 6.000 eFt. Folyamatosan vizsgáljuk a Kft. bevétel növelési lehetőségét, melynek következtében további önkormányzati támogatás csökkenést tervezünk.
Bevételek növelése a helyi adók változtatásával:
A szakértő véleménye alapján a forrásbővítés egyik eszköze megfelelő adókoncepció kialakítása a városban. Indokolt az adószerkezet változtatása, arányos adóterhelést biztosító adórendeletek kialakítása. Barcs város illetékességi területén a munkanélküliségi ráta (a gazdaságilag aktív korú népesség körében) 21,4 %.
A helyi adópolitika kialakításánál a Képviselő-testületnek figyelemmel kell lennie a szakértő által is javasolt lakossági határhajlandóság mértékére. Ez nagymértékben korlátozza a Testület lehetőségeit. Azonban az Önkormányzat elkötelezett abban az irányban, hogy amennyiben a gazdasági növekedés, illetve a munkanélküliségi ráta jelentős csökkenése bekövetkezik további adómérték emelést is végrehajt a likviditás javítása és az adósságállomány csökkentése érdekében.
A 2010. évi adatok alapján a városban összesen 4.021 db lakás céljára szolgáló építmény van.
Barcs Város Önkormányzata Képviselő-testülete 2012. január 1-től a magánszemélyek kommunális adója helyett bevezeti az építményadót a lakáscélú ingatlanokra is.
A számítások 70 m2 átlagos lakásmérettel számolva készültek.
|
300 Ft/ m2 / év |
1 lakásra jutó adóteher/év |
21.000 Ft |
Adóbevétel összesen |
84.441.000 Ft |
Lehetséges bevétel növekedés/év |
46.271.000 Ft |
A nem lakás céljára szolgáló építmények építményadójánál felmenő rendszerben a következő adómértékek bevezetésére kerül sor:
2012. év:
Üzlet, iroda (450 Ft/ m2 /év x 1,2 = 540): 31.485 m2 x 540 = 17.001.900.- Ft
Egyéb építmény: (225 Ft/ m2 /év x 1,2 = 270): 78.257 m2 x 270 = 21.129.390.- Ft
ÖSSZESEN: 38.131.290.- Ft
Növekmény: 12.683 eFt
2013 év:
Üzlet, iroda (450 Ft/ m2 /év x 1,3 = 585): 31.485 m2 x 585 = 18.418.725.- Ft
Egyéb építmény: (225 Ft/ m2 /év x 1,3 = 293): 78.257 m2 x 293 = 22.929.301.- Ft
ÖSSZESEN: 41.348.026.- Ft
Növekmény: 15.900 eFt
2014. év:
Üzlet, iroda (450 Ft/ m2 /év x 1,4 = 630): 31.485 m2 x 630 = 19.835.550.- Ft
Egyéb építmény: (225 Ft/ m2 /év x 1,4 = 315): 78.257 m2 x 315 = 24.650.955.- Ft
ÖSSZESEN: 44.486.505.- Ft
Növekmény: 19.039 eFt
A helyi adókról szóló 1990. évi C. törvényben a telekadó esetében meghatározott törvényi maximum 200 Ft/ m2. Barcs Város Önkormányzata Képviselő-testülete 2012. január 1-től megalkotja helyi rendeletét és bevezetésre kerül ez az adónem.
A számítások 1.000 m2 átlagos telekmérettel számolva készültek.
80 db telek x 1.000 m2 x 200 Ft/ m2 = 8.000.000.- Ft
A helyi adóztatás változtatásából származó többletbevétel 2012. január 1-től: 66.954 eFt.
Adóbehajtási tevékenység:
A behajtási tevékenység hatékonyságának növelése érdekében az adóhátralékok beszedésében a törvényi lehetőséget kihasználva folyamatosan igénybe vesszük a NAV segítségét és amennyiben a behajtandó összeg nagysága gazdaságossá teszi a bírósági végrehajtó igénybe vételét élni kívánunk ezzel az eszközzel is. A szakértői anyagban feltárt 30.000 eFt-os összeget abban az esetben látjuk realizálhatónak, amennyiben az összes adóhátralékunk behajtása megtörténik. Ez azonban egyszeri bevételként jelentkezik.
Tervezett ingatlanértékesítések:
A korlátozottan forgalomképes ingatlanok forgalomképessé nyilvánítása a Képviselő-testület határozott akarata, mivel ezen ingatlanok értékesítése az Önkormányzat alapvető érdeke. Több ingatlan esetében (rendelőintézet, zeneiskola egyik épülete és a Damjanich utcai óvoda) az átminősítés az intézmény megszüntetése, illetve új helyre költözése, valamint a tevékenységi privatizáció végrehajtása után valósulhat meg. Az Önkormányzat határozott szándéka, hogy a fenti ingatlanok értékesítéséből befolyt összeget automatikusan a folyószámla-hitel csökkentésére fordítsa, csökkentve a likvid hitelek állományát.
Értékesíthető ingatlanok |
|
|
Megnevezés |
HRSZ |
Becsült érték (eFt) |
* Óvoda (Damjanich u. 2.) |
46 |
28877 |
** Napközi otthon |
160 |
84562 |
*** Pártok háza |
174 |
19329 |
****Zeneiskola I. |
184 |
45915 |
****Zeneiskola II. |
656 |
25407 |
***** Rendelőintézet |
57/2 |
125000 |
Kollégium (Leányiskola) |
882 |
40300 |
Iskola (Bem u.) |
2504 |
13000 |
Óvoda (Bajcsy-Zs. u. 175.) |
175 |
20500 |
ÖSSZESEN |
|
402890 |
* Forgalomképessé nyilvánítása várhatóan 2011. szeptember.
** Forgalomképessé nyilvánítása várhatóan 2011. szeptember.
*** Forgalomképessé nyilvánítása várhatóan 2012. június.
**** Forgalomképessé nyilvánítása várhatóan 2012. október.
***** Forgalomképessé nyilvánítása várhatóan 2012. január.
A forgalomképessé váló ingatlanokat az átminősítés után a hitelek fedezetéül szolgáló fedezeti körbe be kívánjuk vonni.
Barcsi Gyógyfürdő és Rekreációs Központ:
A fürdő értékesítése a szakértő véleménye alapján is csak egyszeri bevételként jelentkezne. A 217/1998(XII.30.) Korm. rendelet (Ámr.) 89 § (1) pontja szerint: „Az előirányzatból támogatott beruházással létrehozott vagyont – amennyiben az a kedvezményezett tulajdonába kerül – a támogatási szerződésben meghatározott időpontig csak a támogatási döntést hozó előzetes jóváhagyásával és a foglalkoztatási, illetve a szolgáltatási és az egyéb kötelezettségek átvállalásával, átruházásával idegeníthető el, adható bérbe, illetve terhelhető meg.” A fürdő esetében a tevékenységi privatizáció is csak ezen feltételek teljesülésével valósítható meg 2017. 03. 29.-ig.
A Képviselő-testület a rentabilitás érdekében a bérlet árakat a bázis időszakhoz képest drasztikusan megemelte, igazítva a környező településeken lévő fürdők bérlet áraihoz. Ezzel azonban várakozásunk szerint csak veszteség nélküli működés, illetve minimális nyereség elérése válik elérhetővé. A szolgáltatások bővítésére és ezáltal a bérleti díjak beszedésére lépéseket tettünk, azonban korábbi szerződéseink, illetve a végrehajtási eljárás során megvásárolt étterem hasznosításának lehetőségét akadályozzák 2011. évben az étterem „volt” tulajdonosának bírósági beadványai, melyben a végrehajtás jogszerűségét kérdőjelezi meg. Jelenlegi ismereteink szerint 2012. évtől tudunk bevételt realizálni e tevékenységekből, azonban ennek mértéke mai ismereteink szerint nem meghatározható.
1.számú melléklet
Bevételek:
Az intézményi működési bevételeknél a tervezett többletbevételek számbavétele megtörtént a 2012. év tervezett adatánál. A további éveknél kalkulált inflációval növelt értékek szerepelnek (103,5%).
Az önkormányzati finanszírozás tekintetében jelentős változásokra lehet számítani, melyek rendszere és mértéke még nem ismert. Ezért az átengedett központi adók, az önkormányzat költségvetési támogatása, valamint a TB-tól átvett pénzeszközök jogcímeken a további évek adata szintén várható inflációval növelten kalkulált adat.
A helyi adók esetében a finanszírozási tervben szereplő adatok kiszámítása a következők alapján történt:
2012. év: 2011. évi eredeti előirányzat + 10.000 eFt (az adóbehajtási tevékenységből származó adóbevételek) + 66.954 eFt (az építményadó emeléséből és az adózási kötelezettség magánszemélyekre történő kiterjesztéséből, valamint a telekadó bevezetéséből származó többletbevétel).
2013. év: 2012. évi tervezet + 10.000 eFt (az adóbehajtási tevékenységből származó adóbevételek) + az építményadó emeléséből származó bevétel.
Felhalmozási bevételek:
Kiadások:
A személyi juttatásoknál a létszámleépítésekből adódó megtakarításokkal számoltunk. A járulékokat 27 %-os mértékkel számoltuk.
A dologi kiadások becslésénél figyelembe vettük a megtakarításokból adódó csökkenéseket.
Működési célú pénzeszközátadás államháztartáson kívülre jogcímen kalkuláltunk a szakértő javaslatában megfogalmazott csökkentésekkel.
Az Önkormányzat által folyósított ellátások jogcímen várhatóan csökkenés következik be, a kormány által tervezett széleskörű közmunka program megvalósításával.
A fentiek alapján kérjük az Önkormányzat „Barcs 2019” és a „Barcs 2020” kötvények esetében a tőketörlesztés 2 évvel történő prolongálását azzal, hogy 2011. évben is az Önkormányzat 5-5 millió forint tőketörlesztési kötelezettséget tud vállalni.
Barcs, 2011. május 23.
Karvalics Ottó
Módosítás a 2. számú napirendi ponthoz
Tervezett ingatlanértékesítések pont az alábbiak szerint változik:
A korlátozottan forgalomképes ingatlanok forgalomképessé nyilvánítása a Képviselő-testület határozott akarata, mivel ezen ingatlanok értékesítése az Önkormányzat alapvető érdeke. Több ingatlan esetében (rendelőintézet, zeneiskola egyik épülete és a Damjanich utcai óvoda) az átminősítés az intézmény megszüntetése, illetve új helyre költözése, valamint a tevékenységi privatizáció végrehajtása után valósulhat meg. Az Önkormányzat határozott szándéka, hogy a fenti ingatlanok értékesítéséből befolyt összeget automatikusan a folyószámla-hitel csökkentésére fordítsa, csökkentve a likvid hitelek állományát.
Értékesíthető ingatlanok |
|
|
Megnevezés |
HRSZ |
Becsült érték (eFt) |
* Óvoda (Damjanich u. 2.) |
46 |
28877 |
** Napközi otthon |
160 |
84562 |
*** Pártok háza |
174 |
19329 |
****Zeneiskola I. |
184 |
45915 |
****Zeneiskola II. |
656 |
25407 |
***** Rendelőintézet |
57/2 |
125000 |
Kollégium (Leányiskola) |
882 |
40300 |
Iskola (Bem u.) |
2504 |
13000 |
Óvoda (Bajcsy-Zs. u. 175.) |
175 |
20500 |
ÖSSZESEN |
|
402890 |
* Forgalomképessé nyilvánítása várhatóan 2011. szeptember.
** Forgalomképessé nyilvánítása várhatóan 2011. szeptember.
*** Forgalomképessé nyilvánítása várhatóan 2012. június.
**** Forgalomképessé nyilvánítása várhatóan 2012. október.
***** Forgalomképessé nyilvánítása várhatóan 2012. január.
A forgalomképessé váló ingatlanokat az átminősítés után a hitelek fedezetéül szolgáló fedezeti körbe be kívánjuk vonni.
Az előterjesztés 1. számú melléklete helyébe a módosításhoz csatolt 1. számú melléklet lép.
Barcs, 2011. május 26.
Karvalics Ottó
polgármester