Itt vagy: Önkormányzat Statikus tartalom Közérdekű információk Ügymenet Leírások (Ügyintézés) Adóügyi Ügyintézés Építményadó
Az alapvető eljárási szabályok, ezek magyarázata, az ügymenetre vonatkozó tájékoztatás:
Adóköteles az önkormányzat illetékességi területén lévő építmények közül a lakás és a nem lakás céljára szolgáló épület, épületrész.
Az adókötelezettség keletkezése, változása, megszűnése
Az adókötelezettség a használatbavételi, illetőleg a fennmaradási engedély jogerőre emelkedését, vagy a használatbavétel tudomásulvételét követő év első napján keletkezik. Az engedély nélkül épült, vagy anélkül használatba vett építmény esetén az adókötelezettség a tényleges használatbavételt követő év első napján keletkezik. Az adókötelezettséget érintő változást a következő év első napjától kell figyelembe venni.
Az adókötelezettség megszűnik az építmény megszűnése évének utolsó napján. Az első félévben történő megszűnés esetén a második félévre az adókötelezettség megszűnik.
Az építmény használatának szünetelése az adókötelezettséget nem érinti.
Az adókötelezettség keletkezését ( változását) követő 15 napon belül kell adóbevallást tenni. /„Bevallás építményadóról” című nyomtatványon/
Az adó alanya az, aki a naptári év első napján az építmény tulajdonosa. Amennyiben az építményt az ingatlan-nyilvántartásba bejegyzett vagyoni értékű jog terheli, az annak gyakorlására jogosult az adó alanya.
Az adó alapja az építmény m2-ben számított hasznos alapterülete.
Az adómentességekről, adókedvezményekről valamint az adó mértékéről részletesen tájékozódhat a honlapra feltöltött 29/2011.(XII.30.) számú építmény és telekadóról szóló rendeletből.
Az adó megfizetése: az adót évi négy egyenlő részletben tárgyév március 15-ig, június 15-ig, szeptember 15-ig, december 15-ig. Az adókötelezettség keletkezése (változása) esetén az adót az erről szóló határozatban foglaltak szerint kell megfizetni.
Az építményadót a 11743057-15397191-02440000 számú bankszámlára kell megfizetni.
Az építményadóról /az adó alanyáról, adókötelezettségről, az adómentességről, és az adó mértékéről / a helyi rendeletünkből tájékozódhat, melyet megtalál a honlapon a rendeletek menüpontban.
Adómérséklés, fizetési halasztás, részletfizetés
Az adóhatóság a magánszemély kérelme alapján az őt terhelő adótartozást, valamint a bírság- vagy pótléktartozást mérsékelheti vagy elengedheti, ha azok megfizetése az adózó és a vele együtt élő közeli hozzátartozók megélhetését súlyosan veszélyezteti. Az adóhatóság az előzőekben megfogalmazottakon túl más személy adóját nem engedheti el és nem mérsékelheti.
A vállalkozási tevékenységet folytató magánszemély, jogi személy, egyéb szervezet pótlék- és bírságtartozását kivételes méltányosságból az adóhatóság mérsékelheti (elengedheti) különösen akkor, ha annak gazdálkodási tevékenységét pótlék illetve bírság megfizetése ellehetetlenítené.
Fizetési halasztás és részletfizetés (továbbiakban együtt: fizetési könnyítés) az adózó és az adó megfizetésére kötelezett személy kérelmére az adóhatóságnál nyilvántartott adóra engedélyezhető. A fizetési könnyítést az adóhatóság feltételhez kötheti.
A fizetési könnyítés akkor engedélyezhető, ha a fizetési nehézség:
- kérelmezőnek nem róható fel, vagy annak elkerülése érdekében úgy járt el, ahogy az az adott helyzetben tőle elvárható, továbbá
- átmeneti jellegű, tehát az adó későbbi megfizetése valószínűsíthető.
Az adott adónemre vonatkozó adómentességek, kedvezmények, méltányossági feltételek részletes szabályairól a honlapra feltöltött helyi rendeletből, illetve az adócsoport munkatársaitól érdeklődhet.
Jogszabályok:
2017. évi CL. törvény az adózás rendjéről
1990. évi C. törvény (Htv.)
29/2011. (XII.30.) Barcs Város Önkormányzatának Képviselő-testületének építmény és telekadó rendelete