Barcs város közigazgatási területén belül a helyi közforgalmú közlekedési tevékenységet a KAPOS VOLÁN Autóbusz-közlekedési Zrt. az 1990. évi LXV., az 1990. évi LXXXVII. és a 2004. évi XXXIII. törvény előírásai szerint, az Önkormányzattal 2004. évben megkötött, 2005. január 1-jétől 2012. december 31-éig hatályos közszolgáltatási szerződés alapján végzi.
A közszolgáltatási szerződésben vállaltaknak való megfelelés érdekében a társaság kiemelt figyelmet fordít a szolgáltatásával szembeni elvárások teljesítésére, a vonatkozó jogszabályok, hatósági előírások, a forgalmi technológiák és a menetrendek maradéktalan betartására.
A Barcs Város Önkormányzata és a Kapos Volán Autóbusz-közlekedési Zártkörűen Működő Részvénytársaság által megkötött Közszolgáltatási Szerződés 8.1. pontjában leírtaknak megfelelően került elkészítésre a barcsi helyi autóbusz-közlekedés 2011. évi teljesítményeit, bevételeit és költségeit tartalmazó beszámoló.
A Közszolgáltatási Szerződésben rögzítetteknek megfelelően külön bemutatásra került a tevékenység eredményessége is.
Általános jellemzés
Barcs város menetrend szerinti helyi közlekedése 4 autóbuszvonalának jellemzői a következők:
Autóbuszvonal számozása, viszonylata |
Vonal hossza (km) |
|
1 |
Vasútállomás – Virág u. |
5,5 |
2 |
Vasútállomás – Köztársaság u. – Rekreációs Termálközpont |
2,9 |
3 |
Vasútállomás – Arany J. Ált. Iskola – Rekreációs Termálközpont |
2,5 |
4 |
Vasútállomás – Felszabadulás úti óvoda – Rekreációs Termálközpont |
2,8 |
A helyi autóbusz-közlekedésben négyféle bérlet került rendszeresítésre: a teljes árú havi, a teljes árú félhavi, a tanuló-nyugdíjas kedvezményes havi bérletjegy és a felmutatóra szóló arckép nélküli bérletjegy.
A társaság a megfelelő utastájékoztatás érdekében 2011. január 1-jétől helyi menetrendi kiadványt jelentetett meg, a megállóhelyeken a hatályos menetrendet, az autóbusz-állomás kocsiállásain a járatok indulási idejét tartalmazó indulási jegyzéket helyezett ki, amelyeket folyamatosan karbantartott.
A 2011. évi forgalomszervezési intézkedések
A társaság a helyi autóbuszjáratok kihasználtságát a beszámoló évében folyamatosan figyelemmel kísérte.
Az önkormányzattól, és az utazóközönségtől érkezett jelzések alapján 2011. évben a menetrend módosítására nem került sor.
A 2011. évi kilométer-kibocsátás az előző évinél 1,6%-kal magasabban, 18,2 ezer km-re alakult. Az elszállított utasok száma a 2010. évi 159,3 ezer utassal szemben 2011. évben 170,2 ezer volt.
A KAPOS VOLÁN Zrt. kiemelt figyelmet fordított a szolgáltatások minőségére, különös tekintettel:
a járatok pontosságára, menetrendszerűségére,
az üzemeltetésében lévő utasforgalmi létesítmények és járművek tisztaságára,
a megbízható, mindenkor aktuális információkat biztosító utastájékoztatásra,
az utasokkal való udvarias, segítőkész bánásmódra és az utas-panaszok kezelésére,
az utasok jegyellenőrzésére.
2011. évben a késett járatok száma 4 volt, a késési idő összesen 102 percre alakult. A késett járatok aránya az összes indított járathoz viszonyítva 0,091% volt. A késések műszaki meghibásodásokból és a téli időszakban előforduló síkos, jeges útviszonyokból adódtak.
Kimaradt járat nem volt.
A társaság biztosította a zavartalan működéshez szükséges személyi- és szervezeti feltételeket, továbbá gondoskodott a tevékenység, különösen annak veszélyes üzem jellege miatt megkövetelt irányítási, szabályozási, szervezési, ellenőrzési, oktatási és nyilvántartási feladatainak ellátásáról.
A járművek ütemezett, időszakos műszaki felülvizsgálata a vonatkozó előírásoknak megfelelően megtörtént.
A helyi közlekedés tarifáinak változása 2011. évben
A viteldíjak 2011. január 1-jétől – jegyfajtánként eltérő mértékben – átlagosan 3,5%-kal emelkedtek.
A helyi autóbusz-közlekedés bevételei
A helyi autóbusz-közlekedés összes árbevétele (az utasok által fizetett díj és az árkiegészítés együttes értéke) 2011. évben 4.848 E Ft volt, amely összeg – a tanuló-nyugdíjas bérletjegyes bevétel és a hozzá kapcsolódó árkiegészítés növekedése következtében – a 2010. évinél 195 E Ft-tal (4,2%-kal) volt magasabb. A 2011. évi tervhez mért elmaradás 1.052 E Ft volt, amelyet a csatolt eredmény-kimutatás szemléltet.
A jegyfajtánkénti árbevételeket a bázishoz és az átárazott bázishoz viszonyítva az alábbi táblázat tartalmazza.
A táblázatból és a diagramból is jól látható, hogy 2011. évben a helyi közlekedés árbevételének meghatározó része (65,1%-a) a tanuló-nyugdíjas bérletes utazások utasforgalmon belüli jelentős részaránya miatt a fogyasztói árkiegészítésből származott.
Az előzőekben részletezett árbevételt az állami költségvetésből származó 253 E Ft-os normatív támogatás egészítette ki.
A helyi autóbusz-közlekedés árbevételének és egyéb bevételének együttes összege 5.101 E Ft volt.
A helyi autóbusz-közlekedés költségei
2011. évben Barcs város helyi autóbusz-közlekedésének összköltsége 5.182 E Ft volt, amely a 2010. évitől 182 E Ft-tal (3,4%-kal), a tervezett összes költségtől 758 E Ft-tal (12,8%-kal) alacsonyabb érték. A kibocsátott kilométer-teljesítmény bázishoz mérten 0,3 E km-rel (1,6%-kal) nőtt, és a tervtől 0,4 E km-rel (2,3%-kal) maradt el.
A költségek részletes alakulását az alábbi táblázat és a melléklet mutatja be.
A főbb költségek az alábbiak szerint alakultak:
Üzemeltetés közvetlen személyi jellegű költsége (1. sor)
Ez a költségsor tartalmazza a forgalmi fizikai dolgozók (autóbuszvezetők) bérköltségét, járulékait, egyéb személyi jellegű ráfordításait.
2011. évben ezen költségek összege 1.953 E Ft volt, mely a bázisévinél 6,8%-kal, a tervezettnél 2,0%-kal magasabb összegben alakult.
A 37,7%-os részesedésével az összköltségen belül ez a költségelem képviselte a legnagyobb részarányt.
Üzemeltetés közvetlen anyagköltsége (4. sor)
A járművek közvetlen anyagköltsége 2011. évben 1.162 E Ft volt, amely a bázistól 411 E Ft-tal (26,1%-kal) maradt el, és a tervezetthez képest 616 E Ft-os (34,6%-os) költségmegtakarítást mutat.
A közvetlen anyagköltségek 96,6%-át, az összköltség 21,7%-át az 1.122 E Ft összegű gázolajköltség jelentette.
A üzemanyag átlagára, valamint a kibocsátott kilométer-teljesítmény bázisévhez viszonyított növekedése ellenére a gázolaj költség 381 E Ft-tal (25,3 %-kal) csökkent, amelyet az alacsonyabb fogyasztású járművek (többek között 9,5 méteres CREDO típusú autóbuszok) forgalomba állítása eredményezett.
Közvetlen karbantartási költség (6. sor)
Ezen költségsor tartalmazza a fenntartási munkát végzők (karbantartók) bérköltségét, járulékait, egyéb személyi jellegű ráfordítását, a fenntartási anyag-, fődarab-, a harmadik fél által végzett javítás költségét, valamint a karbantartással összefüggő egyéb költségeket.
2011. évben ezen költségek összege 693 E Ft volt, amely 13 E Ft-tal magasabb a bázis- és 63 E Ft-tal alacsonyabb a tervezett értéknél.
Az összköltségen belül ez a költségelem 13,4%-os részarányt képviselt.
Eszközpótlás/finanszírozás (8. sor)
A helyi közlekedéshez kapcsolódóan 2011. évben amortizáció nem került elszámolásra, tekintettel arra, hogy a közszolgáltatási szerződés hatálya alatt a társaság nem tartja indokoltnak új eszköz beszerzését, illetve forgalomba állítását a helyi közlekedés feladatvégzésére. Az eszközpótlás/finanszírozás költségétől ezért 2012. évben is eltekint a társaság.
Általános költségek (10-12. sor)
A közvetett (forgalmi-, műszaki- és társasági általános) költségek együttes összege 2011. évben 1.157 E Ft volt, amely a bázisnál 108 E Ft-tal volt magasabb, a tervértéktől pedig 89 E Ft-tal maradt el.
2011. évben az 1 km-re jutó összköltség értéke 285,13 Ft volt, amely jelentős csökkenést mutat az előző évi és a tervben prognosztizált értékhez viszonyítva. A költség-megtakarításban a társaság költségtakarékossági intézkedései mellett a legjelentősebb szerepe az alacsony fajlagos költséggel üzemeltetett autóbuszok forgalomba állításának volt.
Összegzés, a tevékenység eredményessége
A társaság a helyi menetrend szerinti személyszállítási feladatait 2011. évben, Barcs Város Önkormányzatával megkötött KÖZSZOLGÁLTATÁSI SZERZŐDÉS alapján, 4,4 ezer járat indításával, 18,2 ezer kilométer-teljesítmény kibocsátásával, valamint 170,2 ezer utas elszállításával látta el.
A helyi autóbusz-közlekedésben 2011. évben 81 E Ft veszteség keletkezett.
A helyi autóbusz-közlekedés eredmény-kimutatása 2010. évi bázis, 2011. évi terv, 2011. évi tény bontásban a mellékletben látható.
2011. évben a szerződés 2. pontjában meghatározott közszolgáltatási feladatokért a társaságot megillető ellentételezések (az utasoktól származó díjbevétel, fogyasztói árkiegészítés, a tevékenység ellátásához kapcsolódó normatív támogatás) együttes összege nem biztosította maradéktalanul a ráfordítások, valamint a szerződés 5.1. pontjában rögzített 5%-os (242 E Ft-os) árbevétel-arányos nyereség fedezetét. Ezért a társaság a szerződés 7.1. pontja alapján veszteség-kiegyenlítésre (81 E Ft), a szerződés 7.2. pontja alapján pedig elvárt nyereségének pótlására tart igényt.
Ezek összege az alábbi táblázatban látható számítás eredménye:
A 2012. ÉVI TERV A TULAJDONOSI ELVÁRÁSOK ÉS A FINANSZÍROZÁSI PROBLÉMÁK TÜKRÉBEN
A Magyar Nemzeti Vagyonkezelő Zrt., mint a KAPOS VOLÁN Autóbusz-közlekedési Zrt. többségi tulajdonosi jogkörgyakorlójának elvárása a társasággal szemben az, hogy a helyi menetrend szerinti autóbusz-közlekedés tevékenységi eredményének pozitívnak kell lennie.
A 2012. január 1-jétől életbe lépett forgalomszervezési intézkedéseket figyelembe véve dolgozta ki a társaság a város helyi autóbusz-közlekedésének 2012. évi tevékenységi eredmény alakulására vonatkozó kalkulációt.
A társaság 2012. évben is célként fogalmazta meg a gazdálkodás hatékonyságának további javítását.
A mellékelt eredmény-kimutatásban bemutatott bevétel és költség tervadatok alapján, a járatleállítások eredményeként a több mint 4 E km-es teljesítmény-csökkenés mellett 2012. évben a helyi közlekedés nyereséges működése biztosítható lesz.
Barcs város helyi közforgalmú autóbusz-közlekedésének hosszú távú ellátásában a KAPOS VOLÁN Autóbusz-közlekedési Zrt. továbbra is részt kíván venni, az eredményességet szem előtt tartó, megfelelő volumenű és színvonalú szolgáltatás biztosításával.
Kaposvár, 2012. május 22.
Gál Zoltán Sándor
vezérigazgató